31. března 2009 • 04:58

BrawnGP nehraje na náhodu

Autor:
TOP VIDEA
LIGOVÝ INSIDER: Coufalův vztyčený prostředníček? Nedivím se mu, říká Jiránek LIGOVÝ INSIDER: Coufalův vztyčený prostředníček? Nedivím se mu, říká Jiránek
Vémola: Díky Všechnopárty na mě hodně lidí změnilo názor Vémola: Díky Všechnopárty na mě hodně lidí změnilo názor
VŠECHNA VIDEA ZDE

Skromné vystupování, pokora a otevřenost. Tak se chová nejenom Ross Brawn, ale celý jeho tým BrawnGP. Jak se zdá, přesně to je jeden z hlavních receptů pohrobků Hondy na to, aby vážně zaútočili na letošní jezdecký i konstruktérský titul.



Je to sotva měsíc, kdy do exkluzivního klubu F1 vstoupila nová stáj BrawnGP. Svět se to tehdy dozvěděl stručným tiskovým prohlášením. První setkání majitele Rosse Brawna s médii se potom konalo na předsezonních testech v Barceloně.

Venku před boxy, u doprovodného kamionu. Nenápadný Brawn, týmová asistentka Jenny a okolo chumel diktafonů a objektivů. I bez hostesek a opulentního pohoštění se do světa dostala zpráva, že nová stáj je tady, a i když existuje sotva pár dní a nemá sponzora, má chuť pokusit se o zázrak.

A ten se nakonec konal. Piloti Jenson Button a Rubens Barrichello proměnili neuvěřitelnou rychlost a spolehlivost svých monopostů v ovládnutí kvalifikace a posléze i samotného závodu v prvním podniku sezony, GP Austrálie.

Původně sněhobílé monoposty BGP 001 od soboty nesou logo společnosti Virgin anglického miliardáře sira Richarda Bransona. Nic z toho ale není náhoda a i zdánlivá pohádka má své reálné a dobře naplánované pozadí.


Jenson Button
Jenson Button


Práce s časem

Vývoj speciálu BGP 001 trval více jak rok. Ross Brawn, tehdy ještě šéf Hondy, a jeho kolegové začali hned, jak mezinárodní federace FIA vyhlásila nová technická pravidla. Proto měla Honda v loňském roce tak mizerné výsledky.

Veškeré finanční a lidské zdroje totiž japonská stáj se sídlem v britském Brackley nasměřovala na vývoj nového auta a to současné pouze udržovala v provozu. To si týmy jako Ferrari, McLaren a BMW nemohly v boji o titul dovolit a ve vývoji auta podle nové technické specifikace na BrawnGP od začátku ztrácely drahocenný čas.

A potom je tu ještě osoba samotného Rosse Brawna. Ve světě formule jedna patří k těm nejzkušenějším. Vždyť to byl právě on, kdo před lety společně se Schumacherem pomohl Ferrari zpět na vrchol a Němec díky němu získal dalších pět jezdeckých titulů mistra světa.

Když se proto začalo mluvit odstoupení Hondy z F1, padaly na Brawnův stůl nabídky nové práce. Vážný zájem údajně měla Toyota. Brawn v té době ale začal pomalu spřádat plán na převzetí Hondy do svých vlastních rukou.

Tah s motory

Důležitým okamžikem bylo také rozhodnutí změnit dodavatele motorů. Je paradoxní, že stáj postavená na základech Hondy používá agregáty od Mercedsu. Motory Hondy ale v posledních dvou letech na konkurenci výrazně ztrácely.

Navíc vývoj vlastního motoru je jedna z nejnákladnějších položek, takže nákupem od externího dodavatele BrawnGP ušetřil velké prostředky, které mohl investovat do aerodynamiky. Při pohledu na auto je to znát. V porovnání s konkurencí má nejčistší design, výhodou jsou také možnosti jednoduché změny nastavení v závislosti na danou trať.

Při rozkrývání mozaiky velkého potenciálu BrawnGP se nesmí zapomenout na jezdecké duo Button – Barrichello. V případě Brita veřejnost volbu jeho jména chápala. Ve startovním poli patří k těm rychlejším, na častější vítězství v minulosti nedosáhl především kvůli nekonkurenceschopnému autu.

Senna v záloze

U Barrichella fanoušci i novináři kroutili hlavou, zvlášť když brazilský veterán dostal přednost před mladým a rychlým Brunem Sennou. Synovec legendárního Ayrtona ale samozřejmě nemá tolik zkušeností jako Barrichello a trpí nevyrovnanými výkony.

Pro BrawnGP by jezdil rychlé časy, ale zároveň by představoval riziko kvůli velké pravděpodobnosti havárií. Jeho čas v týmu BrawnGP ale ještě přijde a v ten okamžik se z nové stáje stane ještě větší mediální a fanouškovská hvězda.

Zatím posledním velkým trumfem BrawnGP je příchod Richarda Bransona. Ale to také není náhoda. O známém britském miliardáři se v souvislosti s týmem v minulosti často mluvilo, když byl zmiňován jako jeden z potencionálních kupců Hondy. Branson se tehdy vyjádřil, že pořízení vlastního týmu pro něho není ekonomicky výhodné, k úspěchu mu také scházely potřebné zkušenosti.

Vstup do BrawnGP v roli hlavního sponzora dává větší smysl. Značka Virgin za menší peníze získá takřka stejný reklamní prostor a publicitu. V záležitostech okolo BrawnGP tak zatím všechny kroky dávají neuvěřitelný smysl. A to i včetně předpovědí na možný útok na oba světové tituly.

Témata:  sport, formule, Brawn
 

FORTUNA liga – první fotbalová liga 2018/2019

Program a rozpis zápasů Tabulka Aktuální kolo Tabulka střelců VIDEO: momenty a sestřihy Nový hrací model Fantasy liga

Nejvyšší česká fotbalová soutěž nově s názvem FORTUNA:LIGA v sezoně 2018/2019 prožívá revoluci. Po základní části s 30 zápasy se týmy rozdělí do tří skupin, do kterých si přenesou bodové zisky: skupina o titul (1.-6.), skupina o baráž o EL (7.-10.) a skupina o udržení (11.-16.).

SESTŘIHY všech zápasů 8. kola Fortuna ligy »

9. kolo Fortuna ligy:

Zlín - Ostrava (pá 21.9., 18:00), Olomouc - Dukla (so 22.9., 15:00), Opava - Teplice (so 22.9., 17:00), Mladá Boleslav - Slovácko (so 22.9., 17:00), Karviná - Příbram (so 22.9., 17:00), Sparta - Liberec (so 22.9., 19:00), Slavia - Bohemians (ne 23.9., 18:00), Jablonec - Plzeň (po 24.9., 18:00)








Klasická verze
Mobilní verze