Ivo Pospíšil
12. března 2014 • 13:25

Stále hlučnější než rockový koncert. Poslechněte si nové motory pro F1

Technický šéf stáje Red Bull Adrian Newey (vpravo) a jeho šéf Christian Horner sledují předsezonní testování v Jerezu
TOP VIDEA
RENTGEN: Kdo je pro Plzeň ideální náhrada za Krmenčíka? RENTGEN: Kdo je pro Plzeň ideální náhrada za Krmenčíka?
Jágr exkluzivně o Plekancovi: Mluvil jsem s ním. Bude čas se rozumně domluvit Jágr exkluzivně o Plekancovi: Mluvil jsem s ním. Bude čas se rozumně domluvit
VŠECHNA VIDEA ZDE

Jsou tišší a prý při jejich burácení můžete telefonovat, někdo je přirovnává ke zvuku vysavače. Nové šestiválcové motory, které se letos představí ve formuli 1 (startuje víkendovou GP Austrálie), jsou přijímány s rozdílnými emocemi. Vedle toho, že výrazně promíchaly sílu jednotlivých týmů, mají údajně hlučnost 134 decibelů. Což je třeba stále víc, než rockový koncert. Poslechněte si, jak zní.



Když se ještě v loňském roce rozjely formule naplno, zvuk osmiválcových motorů udělal údajně hluk 145 decibelů. Ty letošní, nové, šestiválcové, jsou tišší. Mají prý jen 134.

„Doufám, že nám z garáže nevyprchá ta magie,“ věří prezident týmu Marussia Graeme Lowdon. Právě on ještě při testech žertoval. „Jsou tišší. Dá se přes ně i telefonovat, což třeba dříve nešlo,“

VIDEO | Poslechněte si, jak nové šestiválcové motory zní

 

A právě jejich zavedení u mnohých fanoušků vzbudilo vlnu nostalgie, jaké to bylo když... se třeba jezdilo s dvanáctiválcovými motory.

Jenže nedá se nic dělat, součaná vize je udělat formuli 1 ekologičtější. I když ne všichni jsou pro.

„Je to tragédie, naprostá fraška,“ zlobil se promotér F1 Bernie Ecclestone. „Lidé chtějí hluk, něco mimořádného, o tom formule 1 je. Jenže teď máme tiché motory a nikoho na trati. Jestli chceme šetřit palivo, měli by si pořídit menší motorhomy. Takový Mercedes s sebou tahá třiadvacet kamiónů. Celá ta věc s novými motory je absurdní,“ pustil se do změny.

Motor V6 turbo (od 2014) vs. V8 (do 2013)
6 Počet válců 8
1,6 litrů Objem 2,4 litrů
4000 km Životnost 2000 km
15 000 za minutu Otáčky 18 000 za minutu
cca 620 – 760 koní (díky podpoře elektriky) Výkon cca 780 koní
cca 134 decibelů Hlučnost cca 145 decibelů

Jejich zavedení je hotovou revolucí v F1. Vedle toho, že týmy musely přestavovat monoposty a zvykat si na nové nastavení vozů, změnilo se i rozložení sil. Není totiž tajemstvím, že nejspolehlivější motor má aktuálně Mercedes.

Naopak Red Bull se Sebastianem Vettelem, který využívá agregát Renault, má v úvodu potíže „Je to bajka o zajíci a želvě. Oproti našemu plánu máme zhruba měsíční zpoždění,“ sype si popel na hlavu provozní šéf Renaultu Rémi Taffin.

Změna motorů může být nakonec příčinou sestřelní Sebastiana Vettela z trůnu, který čtyři roky po sobě drží. A navíc, i když jsou nové motory tišší, stále jsou prý hlasitější než běžný rockový koncert (cca 115 decibelů).

 

FORTUNA liga – první fotbalová liga 2018/2019

Program a rozpis zápasů Tabulka Aktuální kolo Tabulka střelců VIDEO: momenty a sestřihy Nový hrací model Fantasy liga

Nejvyšší česká fotbalová soutěž nově s názvem FORTUNA:LIGA v sezoně 2018/2019 prožívá revoluci. Po základní části s 30 zápasy se týmy rozdělí do tří skupin, do kterých si přenesou bodové zisky: skupina o titul (1.-6.), skupina o baráž o EL (7.-10.) a skupina o udržení (11.-16.).

SESTŘIHY všech zápasů 14. kola Fortuna ligy »

15. kolo Fortuna ligy:

Mladá Boleslav - Dukla (pá 9.11., 18:00), Karviná - Sparta (so 10.11., 14:00), Slovácko - Liberec (so 10.11., 17:00), Opava - Baník Ostrava (ne 11.11., 14:00), Jablonec - Bohemians (ne 11.11., 15:00), Plzeň - Příbram (ne 11.11., 15:00), Teplice - Olomouc (ne 11.11., 15:00), Slavia - Zlín (po 5.11., 17:00)

Články odjinud


Články odjinud



Klasická verze
Mobilní verze