20. listopadu 2013 • 23:05

Analýza GP USA: Neohrožený lovec rekordů Sebastian Vettel

Autor:
GP USA v Texasu - Circuit of The Americas
TOP VIDEA
SESTŘIH LM: Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Hosté zachránili remízu z penalty na konci SESTŘIH LM: Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Hosté zachránili remízu z penalty na konci
Krmenčík: Z hymny Ligy mistrů jsme měli husí kůži. Létali jsme z ní po hřišti Krmenčík: Z hymny Ligy mistrů jsme měli husí kůži. Létali jsme z ní po hřišti
VŠECHNA VIDEA ZDE

Opravdu v nebezpečí se cítil Sebastian Vettel na okruhu Circuit of The Americas pouze v první zatáčce po startu, kdy se na něj tlačil z druhé pozice Romain Grosjean. Další průběh GP USA už měl standardní průběh s jednoznačným vítězem a rekordmanem v jedné osobě. 



Neohrožená jízda Sebastiana Vettela (Red Bull) šampionátem pokračovala také v texaském Austinu při GP USA. Čtyřnásobný mistr světa si zajistil osmé vítězství v řadě a celkově dvanácté v sezóně. Nepřetržitou řadou vítězných velkých cen vytvořil nový rekord, o ten předchozí se doposud dělil s Michaelem Schumacherem a Albertem Ascarim.

„Moje auto bylo fantastické. Poněkud složitou situaci jsem měl na startu, kde byl Romain velmi silný,“ zahájil své hodnocení Sebastian Vettel při rozhovoru na pódiu. Bylo to jeho první vítězství ve velmi krátké, dvouleté historii GP USA v Austinu: „… a k tomu před více jak sto tisíci skvělými diváky.“ dodal spokojený Němec.

Opravdové nebezpečí mu hrozilo pouze v úvodních metrech závodu. Romain Grosjean (Lotus) se z třetí pozice protáhl kolem Marka Webbera (Red Bull) a v první zatáčce se tlačil i na Sebastiana Vettela, předjet se mu ho ale nepodařilo. „Soustředil jsem se jen na sebe. Tato taktika mi vyšla,“ prozradil Vettel.

V dalším průběhu velké ceny si Sebastian Vettel vybudoval takový náskok, že se vymanil z tlaku svých soupeřů a mohl si jet vlastním tempem. Přesto mu rychlost nescházela, naopak. A stejně jako v předchozím závodě na to konto přišlo varování od jeho závodního inženýra Guillaumeho Rocquelina, aby věnoval pozornost pneumatikám.

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:36.338 0 0 6
2 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:36.441 +0:00.103 +0:00.103 6
3 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:37.155 +0:00.817 +0:00.714 6
4 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:37.296 +0:00.958 +0:00.141 4
5 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:37.345 +0:01.007 +0:00.049 4
6 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:37.376 +0:01.038 +0:00.031 3
7 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:37.452 +0:01.114 +0:00.076 6
8 7 Heikki Kovalainen Lotus-Renault E21 1:37.715 +0:01.377 +0:00.263 6
9 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:37.836 +0:01.498 +0:00.121 6
10 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 1:38.131 0 0 8
11 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 1:38.139 +0:00.008 +0:00.008 7
12 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:38.364 +0:00.233 +0:00.147 9
13 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:38.592 +0:00.461 +0:00.228 7
14 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 1:38.696 +0:00.565 +0:00.104 6
15 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:38.217 +0:00.086 +0:00.078 6
důvod odsunutí předjíždění pod červenými vlajkami (+3 místa)
16 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 1:39.250 0 0 10
17 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 1:39.351 +0:00.101 +0:00.101 11
18 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:40.491 +0:01.241 +0:01.140 10
19 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:40.528 +0:01.278 +0:00.037 11
20 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:38.034 +0:01.696 +0:00.198 3
důvod odsunutí blokování Maldonada (+10 míst)
22 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 1:41.401 +0:02.151 +0:00.805 10
21 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 1:40.596 +0:01.346 +0:00.068 10
důvod odsunutí předčasná výměna převodovky (+5 míst)
107% hranice 1:44.668 splnili všichni

Sebejistý Vettel si však taková varování příliš k srdci nebere a závoděním si naplňuje potřebu radosti ze života. Jak jinak porozumět tomu, že s pohodlným náskokem mu ještě stálo za to zajet v závěru (54. kolo) nejrychlejší kolo závodu. Prostě cítí vlastní sílu a dává ji světu na odiv. „Nevím, jak to dělám,“ odpověděl Sebastian Vettel na otázku bývalého mistra světa formule 1 z roku 1978, Američana Maria Andrettiho, v čem spočívá tajemství jeho úspěchu.

„Vyhrát v USA a přitom slavit osmý úspěch v řadě, to je něco neobvyklého. Ve sluchátkách bylo slyšet, o jak silný emocionální zážitek se u Sebastiana jedná,“ podotkl šéf týmu Red Bull Christian Horner. Důkazem jeho slov byla další Vettelova exhibice s pálením gum po průjezdu cílovou rovinkou a volání týmu: „Tyhle chvíle je třeba si uchovat v paměti. Nikde není psáno, že to takto půjde dál. Máme za sebou super sezónu. Mám vás všechny rád!“

O nic menší radost netajil Romain Grosjean, když stoupal na pódium jako druhý pilot v cíli GP USA. Bylo to jeho letošní nejlepší umístění v závodě, jímž potvrdil svou trvale stoupající formu od prázdninové přestávky: „Byl to super závod. Povedl se mi start a už jsem pomýšlel na to, jak se dostat i před Sebastiana. Mám z toho radost. Třeba to bude příště ještě o něco lepší.“

STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK

číslo jezdec sada použitá směs (typ) pneumatik
Infiniti Red Bull Racing
1 Sebastian Vettel 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
2 Mark Webber 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
Scuderia Ferrari Marlboro
3 Fernando Alonso 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
4 Felipe Massa 2 medium hard medium xxx xxx xxx
Vodafone McLaren Mercedes
5 Jenson Button 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
6 Sergio Pérez 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
Lotus F1 Team
7 Heikki Kovalainen 2 medium hard medium xxx xxx xxx
8 Romain Grosjean 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
9 Nico Rosberg 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
10 Lewis Hamilton 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
Sauber F1 Team
11 Nico Hülkenberg 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
12 Esteban Gutiérrez 2 medium hard medium xxx xxx xxx
Sahara Force India F1 Team
14 Paul di Resta 2 medium hard medium xxx xxx xxx
15 Adrian Sutil 0 medium (DNF) xxx xxx xxx xxx xxx
Williams F1 Team
16 Pastor Maldonado 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
17 Valtteri Bottas 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
Scuderia Toro Rosso
18 Jean-Eric Vergne 1 hard medium xxx xxx xxx xxx
19 Daniel Ricciardo 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
Caterham F1 Team
20 Charles Pic 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
21 Giedo van der Garde 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
MarussiaF1 Team
22 Jules Bianchi 1 medium hard xxx xxx xxx xxx
23 Max Chilton 1 medium hard xxx xxx xxx xxx

Také v následující fázi závodu potvrdil Romain Grosjean, že dozrál ve vynikajícího jezdce. Byť se pohyboval pod neustálým tlakem Marka Webbera, zachoval chladnou hlavu a nenechal se vyprovokovat k chybě. „S těmito pneumatikami je člověk schopen efektivně svádět souboje nejvýše tak po dobu pěti kol. Zkoušel jsem všechno možné, ale přes Romaina jsem se nedostal,“ potvrdil Mark Webber skvělý Grosjeanův poziční boj.

„Pro lepší výsledek bylo nezbytné vyjet si v sobotu pole position. Proto jsem trochu zklamaný,“ připustil Mark Webber, který se v závěrečných kolech k francouzskému konkurentovi na Lotusu opět začal přibližovat, ale k vážnější akci už se nedostal. Frustraci si Australan ale způsobil částečně i sám, protože v úvodních kolech se před něj dostal nejen Romain Grosjean, ale také Lewis Hamilton (Mercedes). Na něm ve 13. kole pohledným manévrem vybojoval pozici zpět.

Hamiltonovým největším trápením byly pneumatiky. Příliš rychle ztrácely výkonnost, a tím se snižovala jejich mechanická přilnavost. I v tom je třeba hledat důvod, proč záhy podlehl v souboji s Markem Webberem. Přesto se britskému jezdci pasivní přístup vyplatil a zbytek potenciálu svých pneumatik v závěru uplatnil při obraně vlastní pozice před dotírajícími Fernandem Alonsem (Ferrari) a Nicem Hülkenbergem (Sauber), kteří cílovou pásku protnuli za ním na pátém, resp. šestém místě.

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kolo
1 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:39.856 0 0 54
2 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:40.445 +0:00.589 +0:00.589 52
3 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:40.492 +0:00.636 +0:00.047 54
4 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:40.591 +0:00.735 +0:00.099 52
5 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:40.818 +0:00.962 +0:00.227 50
6 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:40.952 +0:01.096 +0:00.134 54
7 7 Heikki Kovalainen Lotus-Renault E21 1:41.028 +0:01.172 +0:00.076 52
8 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:41.133 +0:01.277 +0:00.105 51
9 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 1:41.148 +0:01.292 +0:00.015 54
10 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:41.186 +0:01.330 +0:00.038 52
11 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:41.209 +0:01.353 +0:00.023 53
12 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:41.285 +0:01.429 +0:00.076 50
13 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 1:41.320 +0:01.464 +0:00.035 52
14 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:41.401 +0:01.545 +0:00.081 51
15 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:41.830 +0:01.974 +0:00.429 47
16 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 1:42.119 +0:02.263 +0:00.289 45
17 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 1:43.058 +0:03.202 +0:00.939 42
18 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:43.419 +0:03.563 +0:00.361 45
19 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 1:43.775 +0:03.919 +0:00.356 48
20 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:43.933 +0:04.077 +0:00.158 45
21 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 1:43.968 +0:04.112 +0:00.035 48
22 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 bez času

Nico Hülkenberg neztratil nic ze svého lesku z posledních závodů a opět patřil ke špičce. „Z 99 procent to byl optimální víkend,“ pochvaloval si další z úspěšných německých zástupců ve startovním poli tučný osmibodový zisk. Přitom nepodlehl uspokojení a zkoušel i něco navíc. Ve finále GP USA se nebezpečně přiblížil k Fernandu Alonsovi a v první zatáčce posledního kola nastoupil k útoku, jemuž však pilot Ferrari odolal.

„Velmi agresivně si najel na vnitřní stranu dráhy, zato já už jsem neměl auto zcela pod kontrolou, a proto jsem minul vhodný okamžik k přeřazení. To stačilo, aby se vrátil na svou pozici,“ popisoval Nico Hülkenberg prohraný souboj o konečnou pátou příčku s Fernandem Alonsem. Ve druhé DRS zóně pak ztratil přímý kontakt s autem před sebou a bylo rozhodnuto.

Zatímco Nico Hülkenberg mohl slavit, jeho týmovému kolegovi Estebanu Gutiérrezovi moc radosti nezbylo. Již v prvním kole se dostal do kontaktu s Jeanem-Ericem Vergnem (Toro Rosso) a poškodil si pneumatiku, takže musel předčasně k mechanikům. S celkovým počtem dvou pit stopů byl za podmínek ideálních pro jedinou zastávku v boxech bez šance na body a nakonec skončil až čtrnáctý. Co mu bylo platné, že po závodě sportovní komisaři potrestali Francouze dodatečnou penalizací 20 sekund.

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

pořadí číslo jezdec vůz závod kvalifikace
1 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 314,9 312,4
2 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 314,5 309,4
3 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 314,4 314,3
4 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 314,0 310,7
5 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 313,7 309,6
6 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 313,0 311,8
7 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 312,0 311,1
8 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 311,7 311,2
9 3 Fernando Alonso Ferrari F138 309,9 308,4
10 4 Felipe Massa Ferrari F138 309,8 308,5
11 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 309,8 308,3
12 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 309,1 310,8
13 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 308,8 308,0
14 7 Heikki Kovalainen Lotus-Renault E21 308,3 307,9
15 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 308,3 306,6
16 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 308,2 307,9
17 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 307,7 306,9
18 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 305,1 306,1
19 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 302,7 302,3
20 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 302,5 302,2
21 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 298,3 311,1
22 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 bez času 312,6

Předpověď, že pneumatiky v Austinu díky konzervativnímu přístupu italského dodavatele Pirelli, který přivezl směsi medium a hard, vydrží dlouho, se naplnily. Pouze čtyři jezdci stavěli u mechaniků více jak jedenkrát, a to také oni byli vývojem v závodě přinuceni ke změně strategie. Takto rozjetý závod proto nedával velký prostor k taktickým hrátkám a místy byl i nudný. Každopádně si však zaslouží přívlastek divácky přehledný.

Jediným okamžikem, kdy bylo možné vnějším zásahem ovlivnit průběh závodu, bylo vyslání safety caru na trať. V tom ohledu však přišlo velmi brzy. Již v prvním kole poslal Pastor Maldonado (Williams) Adriana Sutila (Force India) do bariéry. Z rozbitého indického monopostu zůstalo na dráze tolik trosek, že se vedení závodu rozhodlo velkou cenu zpomalit. Ve čtvrtém kole už byla trať zase volná.

„Bylo to těsné, jeli jsme blízko sebe. Najednou vjel (Sutil) do mé stopy a tvrdě do mě narazil. Takové jsou závody,“ popsal Pastor Maldonado vzájemnou kolizi svým pohledem. Nezraněný Adrian Sutil po návratu do boxů podal svůj výklad: „Dostal jsem zásah zezadu a nebylo v mých silách udržet auto v přímém směru. Pak jsem narazil do svodidel. Je vždycky těžké přímo označit viníka. Já jsem si držel svou stopu a on měl před sebou dostatek místa. Je to škoda, protože jsme měli pro závod dobře připravené auto.“

GP USA v Texasu - průběh kolGP USA v Texasu - průběh kol

O reálné rychlosti monopostu Force India VJM06 podával důkaz v určitých fázích závodu druhý jezdec indické stáje Paul di Resta. Skotský pilot ovšem zvolil strategii se dvěma zastávkami v boxech a ta jej odsunula až na 16. místo v cíli. Nulový bodový zisk prakticky vyřadil tým Force India ze souboje s McLarenem o pátou příčku v Poháru konstruktérů.

Zato McLaren dovezl oba monoposty na bodech. Ovace za sedmé místo si od množství krajanů, kteří přijeli do Texasu ze sousedního Mexika, vysloužil Sergio Pérez. Velkou úlevu rovněž pocítil Valtteri Bottas (8./Williams), který se dočkal po vydařeném závodním víkendu svých vůbec prvních mistrovských bodů a pro Williams zajistil nejlepší letošní výsledek.

Velké zklamání prožívali po GP USA u Toro Rosso. Ne že by to byl v podání malé italské odnože Red Bullu technicky a sportovně špatný víkend, lítost v týmu panovala nad promarněnou šancí bodovat. Daniel Ricciardo projel cílem jedenáctý těsně následovaný Jeanem-Ericem Vergnem (ten ale po penalizaci o pozici přišel).

KONEČNÉ VÝSLEDKY GP USA 2013

pořadí číslo jezdec tým kol čas ztráta rychlost
1 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 56 1:39:17.148 - 186,374
2 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 56 +0:06.284 +0:06.284 186,178
3 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 56 +0:08.396 +0:02.112 186,112
4 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 56 +0:27.358 +0:18.962 185,522
5 3 Fernando Alonso Ferrari F138 56 +0:29.592 +0:02.234 185,453
6 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 56 +0:30.400 +0:00.808 185,428
7 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 56 +0:46.692 +0:16.292 184,925
8 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 56 +0:54.509 +0:07.817 184,684
9 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 56 +0:59.141 +0:04.632 184,542
10 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 56 +1:17.278 +0:18.137 183,987
11 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 56 +1:21.004 +0:03.726 183,874
12 4 Felipe Massa Ferrari F138 56 +1:26.914 +0:05.910 183,694
13 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 56 +1:31.707 +0:04.793 183,548
14 7 Heikki Kovalainen Lotus-Renault E21 56 +1:35.063 +0:03.356 183,447
15 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 56 +1:36.853 +0:01.790 183,392
16 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 56 +1:44.574 +0:07.721 183,159
důvod: +20 s penalizace za kolizi s Estebanem Gutiérrezem
17 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 55 - 1 kolo - 1 kolo 182,517
18 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 55 - 1 kolo +0:39.376 181,322
19 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 55 - 1 kolo +0:01.681 181,271
20 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 55 - 1 kolo +0:30.525 180,356
21 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 54 - 2 kola - 1 kolo 179,150
Závod nedokončili
22 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 0 - 56 kol 0,000
důvod: postartovní kolize s Pastorem Maldonadem

Naprázdno vyšel i Felipe Massa na druhém Ferrari a po vydařené kvalifikaci se více očekávalo od navrátilce Hekkiho Kovalainena, který u Lotusu zastoupil zraněného Kimiho Räikkönena. „Měl těžký vstup do závodu, scházel mu přítlak. Museli jsme ho zastavit a vyměnit mu přední křídlo. Pak mu vypověděl službu KERS,“ vysvětlil potíže finského jezdce týmový šéf Lotusu Eric Boullier. „Alespoň nasbíral zkušenosti pro poslední závod v Brazílii,“ dodal Francouz.

Nadcházející finále letošní sezóny v brazilském Sao Paulu odděluje od GP USA jediný týden. Na okruh v Interlagosu přijede 22členné startovní pole s již známým mistrem světa a také vicemistrem. Malý titul si v Austina pátým místem zajistil Fernando Alonso. Tuhý boj ale nadále pokračuje o druhé místo v Poháru konstruktérů, kde za již jistým Red Bullem se o slávu i nemalé finanční požitky přetahují Mercedes s Ferrari, které od sebe dělí 15 bodů. Třiatřicetibodová ztráta čtvrtého Lotusu na průběžně druhý Mercedes už se zdá být příliš velká.

A co lovec rekordů Sebastian Vettel? Pokud jej nezastaví technika, měl by si podle předpokladů dojet pro deváté vítězství v řadě. Podobný kousek předvedl jediný pilot v historii formule 1, Ital Alberto Ascari. Ten k tomu ale potřeboval dvě po sobě jdoucí sezóny (1952 a 1953).

 

FORTUNA liga – první fotbalová liga 2018/2019

Program a rozpis zápasů Tabulka Aktuální kolo Tabulka střelců VIDEO: momenty a sestřihy Nový hrací model Fantasy liga

Nejvyšší česká fotbalová soutěž nově s názvem FORTUNA:LIGA v sezoně 2018/2019 prožívá revoluci. Po základní části s 30 zápasy se týmy rozdělí do tří skupin, do kterých si přenesou bodové zisky: skupina o titul (1.-6.), skupina o baráž o EL (7.-10.) a skupina o udržení (11.-16.).

SESTŘIHY všech zápasů 8. kola Fortuna ligy »

9. kolo Fortuna ligy:

Zlín - Ostrava (pá 21.9., 18:00), Olomouc - Dukla (so 22.9., 15:00), Opava - Teplice (so 22.9., 17:00), Mladá Boleslav - Slovácko (so 22.9., 17:00), Karviná - Příbram (so 22.9., 17:00), Sparta - Liberec (so 22.9., 19:00), Slavia - Bohemians (ne 23.9., 18:00), Jablonec - Plzeň (po 24.9., 18:00)








Klasická verze
Mobilní verze