24. srpna 2013 • 23:45

GP Belgie: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

Autor:
GP Belgie
TOP VIDEA
SESTŘIH LM: Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Hosté zachránili remízu z penalty na konci SESTŘIH LM: Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Hosté zachránili remízu z penalty na konci
Krmenčík: Z hymny Ligy mistrů jsme měli husí kůži. Létali jsme z ní po hřišti Krmenčík: Z hymny Ligy mistrů jsme měli husí kůži. Létali jsme z ní po hřišti
VŠECHNA VIDEA ZDE

Proměnlivé počasí nečekaně zamíchalo pořadím na startovním roštu GP Belgie. Především v jeho druhé polovině nezůstal kámen na kameni. Vpředu dokonale využil situaci Lewis Hamilton a po nepovedených trénincích se zničehonic ocitl na pole position.



Lewis Hamilton (Mercedes) si ve Spa-Francorchamps vybojoval letošní páté kvalifikační vítězství, které bylo současně jeho čtvrtým v řadě a také 30. v kariéře pilota formule 1. Klíčem k úspěchu nebyla ani tolik síla jeho vozu jako perfektní timing s ohledem na panující podmínky na trati. Do první řady se s ním postaví Sebastian Vettel (Red Bull). Také druhá řada patří těmto dvěma týmům díky třetímu času Marka Webbera (Red Bull) a celkově čtvrtému Nicu Rosbergovi (Mercedes).

Rozhodující bitva o pole position se odehrála ve třetí části kvalifikace. Trať byla po dešťové přeháňce zpočátku mokrá, pak ale rychle osychala. A tak se vše řídilo mottem: Kdo vyjede poslední, bude první. Šlo tedy o válku nervů. Hamiltonovi vyšlo perfektně načasování posledního pokusu a rychlé kolo v něm mohl absolvovat za relativně nejlepších podmínek. Britský pilot nabídnutou šanci dokonale využil a na ještě částečně kluzké trati zajel bezchybné kolo.

„Nemohu tomu uvěřit, je to nádhera,“ hlásil Lewis Hamilton týmu rádiem první dojmy z vítězného pokusu, jakmile byl odmáván šachovnicovým praporkem. Do té doby patřilo pole position Sebastianu Vettelovi (2:01,200 min), pilot Mercedesu jej však v úplném závěru kvalifikace o 188 tisícin sekundy překonal. „Když jsem projel cílovou rovinkou, byl jsem tak překvapený! Očekával jsem, že bude zase silněji pršet. Vydal jsem ze sebe všechno,“ kroutil nevěřícně Hamilton hlavou ještě při rozhovoru s novináři.

„Sebastian byl přede mnou. Poněkud mě zaskočilo, když jsem se na něj začal dotahovat. Mám rád jízdu na limitu za proměnlivých podmínek,“ popisoval Lewis Hamilton situaci v rozhodujícím kole. Sebastian Vettel totiž také vyjel k poslednímu pokusu na dráhu poměrně pozdě a pohyboval se na dohled před Hamiltonem.

„Uvědomoval jsem si, že se Lewis přibližuje. Měl jsem se pokusit být v některých místech rychlejší,“ připustil Sebastian Vettel. „Celkově můžeme být spokojeni. Na konci jsem byl ale trochu naštvaný. Pole position nám těsně uniklo.“

PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 3 Fernando Alonso Ferrari F138 2:00.190 0 0 10
2 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 2:00.368 +0:00.178 +0:00.178 10
3 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 2:00.564 +0:00.374 +0:00.196 10
4 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 2:01.099 +0:00.909 +0:00.535 9
5 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 2:01.151 +0:00.961 +0:00.052 10
6 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 2:01.301 +0:01.111 +0:00.150 9
7 4 Felipe Massa Ferrari F138 2:01.462 +0:01.272 +0:00.161 10
8 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 2:01.597 +0:01.407 +0:00.135 7
9 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 2:01.712 +0:01.522 +0:00.115 9
10 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 2:01.863 +0:01.673 +0:00.151 8
11 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 2:02.110 +0:01.920 +0:00.247 10
12 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 2:02.338 +0:02.148 +0:00.228 10
13 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 2:02.425 +0:02.235 +0:00.087 9
14 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 2:02.476 +0:02.286 +0:00.051 10
15 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 2:02.749 +0:02.559 +0:00.273 10
16 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 2:02.948 +0:02.758 +0:00.199 10
17 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 2:03.072 +0:02.882 +0:00.124 10
18 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 2:03.300 +0:03.110 +0:00.228 10
19 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 2:03.317 +0:03.127 +0:00.017 10
20 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 2:03.614 +0:03.424 +0:00.297 10
21 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 2:04.324 +0:04.134 +0:00.710 10
22 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 2:07.384 +0:07.194 +0:03.060 8
107% hranice 2:08.603 splnili všichni

Dobrou formu a taktickou vyzrálost Red Bullu a Mercedesu potrhli týmoví kolegové jezdců z první řady. Mark Webber vyrazil k poslednímu pokusu o něco dříve jak Nico Rosberg. V Australanově případě to byla šťastná volba: „Vyšlo to docela dobře. Naše rozhodnutí bylo správné. Z třetího místa mám opravdovou radost,“ dodal Mark Webber.

Jeho přímý soupeř Nico Rosberg, který na něj ze čtvrté pozice ztratil necelou sekundu, si poněkud posteskl: „Na konci jsem měl trochu smůlu. Vždy je výhodné přejet cílovou pásku před vypršením časového limitu jako poslední a zahájit tak závěrečné kolo.“

Čtveřice nejlepších včetně Nica Rosberga by si však měla uvědomit, že měla veliké štěstí, protože podmínky v posledních minutách jim nahrály do karet. Na začátku třetí části kvalifikace, když se na krátkou chvíli znovu rozpršelo, byli už všichni na trati na hladkých pneumatikách a museli se vrátit zpátky do boxů, čímž ztratili jeden pokus.

Paul di Resta (Force India) měl jako jediný nos na počasí a od počátku kroužil po okruhu na přechodných pneumatikách. V tu chvíli byl jasně nejrychlejším pilotem na trati a pokud by déšť ještě zesílil, mohl mu výkon 2:02,232 min bohatě stačit na pole position. V boxech indické stáje zavládlo nadšení. Předčasně. Oproti předpokladům déšť naopak ustal a skotský pilot se tak propadl na konečné páté místo na startovním roštu.

DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 1:48.296 0 0 7
2 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:48.309 +0:00.013 +0:00.013 6
3 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:48.552 +0:00.256 +0:00.243 6
4 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:48.641 +0:00.345 +0:00.089 7
5 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:48.641 +0:00.345 +0:00.000 7
6 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:48.646 +0:00.350 +0:00.005 5
7 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:48.649 +0:00.353 +0:00.003 7
8 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 1:48.925 +0:00.629 +0:00.276 8
9 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:49.020 +0:00.724 +0:00.095 7
10 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:49.067 +0:00.771 +0:00.047 6
11 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:49.088 +0:00.792 +0:00.021 8
12 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 1:49.103 +0:00.807 +0:00.015 7
13 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:49.304 +0:01.008 +0:00.201 7
14 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:52.036 +0:03.740 +0:02.732 5
15 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:52.563 +0:04.267 +0:00.527 5
16 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 1:52.762 +0:04.466 +0:00.199 7
107% hranice 1:55.876 splnili všichni

Jestliže šesté místo Jensona Buttona (McLaren) lze označit za úspěch, radostí určitě nehýřili piloti Lotusu Romain Grosjean a Kimi Räikkönen, kteří se umístili za ním na sedmé, resp. osmé pozici. Ještě větší zklamání prožívali u Ferrari. Fernando Alonso, ani Felipe Massa nedokázali využít zlepšení podmínek na trati a zařadili se až na úplný konec pořadí top 10.

„Když skončíte v kvalifikaci na deváté nebo desáté pozici, je jasné, že je něco špatně,“ prohlásil zklamaný Fernando Alonso. Tentokrát se ale mohl zlobit především sám na sebe: „V poslední části mého závěrečného kola jsem chyboval a to mě stálo příliš, přestože jsem ve stejném kole při průjezdu čtrnáctou zatáčkou měl najety k dobru již tři sekundy.“

Rozladění Felipeho Massy bylo ještě viditelnější: „Z výsledku této kvalifikace jsme velmi zklamaný. Uvědomuji si ovšem, jak těžké je za proměnlivého počasí přijmout správné rozhodnutí ve vhodný okamžik. V závěrečné části kvalifikace jsem nejprve nazul hladké pneumatiky se směsí medium. Ve chvíli, kdy začalo znovu pršet, jsem měl dvě možnosti. Mohl jsem se vrátit do boxů, dotankovat a nechat si nasadit novou sadu přechodných pneumatik, nebo jen přezout pneumatiky. Rozhodl jsem se pro druhou variantu a to se mi nevyplatilo, protože déšť ustal.“

Zajímavé věci se neodehrály však jen v souboji o přední pozice. Díky nepředvídatelnému počasí se zrodilo velké překvapení také ve druhé desítce. Do druhé části kvalifikace se totiž probojovaly malé privátní týmy, které mají jindy přeplacené poslední řady startovního roštu. Tentokrát ale uvidíme Gieda van der Gardeho (Caterham) na 14. startovní pozici, Jules Bianchi a Max Chilton (oba Marussia) odstartují z 15. resp. 16. místa.

Tato trojice dokonale využila osychající trati na konci úvodní kvalifikační dvacetiminutovky, přezula na slicky a to ji vyneslo na jisté postupové pozice. Zejména v případě Nizozemce Gieda van der Gardeho působí třetí nejlepší čas první části kvalifikace jako senzace. Štěstí pro malé týmy logicky znamenalo smůlu pro jiné jezdce, kteří by za normálních okolností určitě stáli více vpředu. Na nepostupových místech tak uvízly dvojice Williamsu i ambiciózní italské stáje Toro Rosso.

TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 2:01.012 0 0 6
2 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 2:01.200 +0:00.188 +0:00.188 6
3 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 2:01.325 +0:00.313 +0:00.125 6
4 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 2:02.251 +0:01.239 +0:00.926 5
5 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 2:02.332 +0:01.320 +0:00.081 4
6 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 2:03.075 +0:02.063 +0:00.743 5
7 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 2:03.081 +0:02.069 +0:00.006 5
8 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 2:03.390 +0:02.378 +0:00.309 5
9 3 Fernando Alonso Ferrari F138 2:03.482 +0:02.470 +0:00.092 5
10 4 Felipe Massa Ferrari F138 2:04.059 +0:03.047 +0:00.577 4
107% hranice 2:09.482 splnili všichni

Proměnlivé počasí vneslo do sobotní kvalifikace velké napětí a také řadu nečekaných výsledků. „Všichni víme, že Red Bull je velmi rychlý. Uvidíme, co se zítra přihodí a co nám nachystá počasí,“ připomenul vítěz kvalifikace Lewis Hamilton. Trochu zklamanému Sebastianu Vettelovi se mezitím vrátil bojovný duch, když na závěr prohlásil: „Vzhledem k počasí to bude zítra zase divočina. Už se těším na závod.“

V týmu Red Bull by logicky při nedělním závodě nejraději viděli suchou trať, protože jejich Red Bull RB9 je za normálních podmínek nejrychlejší auto startovního pole. Za deště se tato výhoda vytrácí. V tom spatřují určitou šanci u Mercedesu. „Našli jsme odpovídající kompromis v nastavení aut pro střídavé podmínky. Proto věříme, že se zítra zopakuje počasí, jaké jsme zažili při kvalifikaci,“ říká sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff. „Pokud se závod pojede za sucha, bude to pro nás těžké.“

 

 

FORTUNA liga – první fotbalová liga 2018/2019

Program a rozpis zápasů Tabulka Aktuální kolo Tabulka střelců VIDEO: momenty a sestřihy Nový hrací model Fantasy liga

Nejvyšší česká fotbalová soutěž nově s názvem FORTUNA:LIGA v sezoně 2018/2019 prožívá revoluci. Po základní části s 30 zápasy se týmy rozdělí do tří skupin, do kterých si přenesou bodové zisky: skupina o titul (1.-6.), skupina o baráž o EL (7.-10.) a skupina o udržení (11.-16.).

SESTŘIHY všech zápasů 8. kola Fortuna ligy »

9. kolo Fortuna ligy:

Zlín - Ostrava (pá 21.9., 18:00), Olomouc - Dukla (so 22.9., 15:00), Opava - Teplice (so 22.9., 17:00), Mladá Boleslav - Slovácko (so 22.9., 17:00), Karviná - Příbram (so 22.9., 17:00), Sparta - Liberec (so 22.9., 19:00), Slavia - Bohemians (ne 23.9., 18:00), Jablonec - Plzeň (po 24.9., 18:00)








Klasická verze
Mobilní verze